Tuesday, April 7, 2009

Body Streamline

Bahasa teknikal renangnya 'body streamline'. Bahasa melayunya aku tak tahu. Pasal masa amik kelas renang dulu, coach bagi tau body streamline, aku pun sebut body streamline. Lepas tengok gambar ini, korang nak panggil apa, aku tak kisah. Kat bawah ni aku sertakan gambar macam mana yang dikatakan body streamline position. Hah! ini dia. (gambar pertama).
Gambar kedua plak menunjukkan posisi body streamline bila berada di dalam air. Best! Wa cakap! rasa macam terbang je bila buat macam tu..
Boleh ke kita dapat buat macam tu? Boleh. Perhatikan kedudukan kepala aku pada gambar kedua tu. Kepala aku betul2 berada di dalam air, memandang tepat ke arah lantai. Jika anda dapat memastikan kedudukan kepala yang sebegini, mesti anda dapati anda boleh terapung sebenarnya. Posisi kepala sebegini dipanggil 'hiding your head'. Sorok kepala dalam air.
Kesilapan kebanyakkan orang (yg tidak pernah ambil kelas renang) ialah kedudukan kepala mereka. Semasa berenang seringkali kita lihat kedudukan kepala mereka berada di atas air. Kedudukan sebegini tentunya tidak membantu kadar floating yang tinggi. Kaki mereka secara automatiknya akan tenggelam ke dalam air. Bila ini berlaku, mereka berenang dengan posisi melawan air yang banyak. (betul ke susunan ayat aku ni..?).
Pada keluaran akan datang aku tunjukkan apa atau bagaimana yang dikatakan posisi melawan air yang banyak!

0 comments: