Thursday, October 16, 2008

Kenapa sibuk2 belajar berenang..?

Lihat gambar sebelah. Soalan : 'jika anda terpaksa perlu melalui keadaan genting sebegini, dalam keadaan manakah anda rasa anda mempunyai keyakinan yang tinggi untuk mengharunginya?


  1. Anda tidak tahu berenang

  2. Anda tahu berenang sikit-sikit

  3. Anda pandai berenang

Jawapannya anda jawab sendiri. Saya boleh senaraikan beberapa sebab mengapa anda perlu tahu (kalau pun tidak terlalu expert) berenang. Tetapi sebab utamanya (bagi saya) dgn mempunyai kemahiran berenang, anda dapat menyelamatkan diri ketika keadaan memerlukan. Keadaan yang macam mana? Ada ketikanya kita menjalani kehidupan yang normal seperti biasa. Alhamdulillah. Tetapi malang tidak berbau. Berbagai-bagai kecelakaan dan musibah boleh melanda. Banjir, kecelakaan ketika menaiki sampan, bot, terjatuh dari jambatan dsbnya.
Katakan anda sedang menaiki feri, tiba2 feri terbakar. Anda dan semua penumpang terpaksa terjun ke laut untuk menyelamatkan diri. Bagaimana perasaan anda ketika itu? Anda tak tahu berenang ni! "Ya Allah matilah aku!". Saya percaya itu antara kata2 yang akan terdetik di dalam hati anda ketika itu. Masa tu baru terfikir, kalaulah aku pandai berenang, sekurang-kurangnya dapatlah aku selamatkan diri sementara tunggu penyelamat datang. Dah terlambat dah! Assalamualaikum...! Sekarang kita lihat semula tajuk artikel ini. Lihat sekarang! Ha, ini adalah antara sebab utama mengapa anda perlu pergi belajar berenang beb! Ianya satu kemahiran hidup yang tidak ternilai harganya. Kata orang 'safety first' .



0 comments: