Wednesday, October 22, 2008

Berenang boleh menggemukkan ?

Kerap kali bila bertanyakan pada student dewasa, 'kenapa nak belajar berenang? Saya ada slip dics. Doktor suruh! Doktor kata baik untuk tulang belakang. 'Kenapa nak belajar berenang?' Saya ada sakit scoliosis, doktor suruh berenang!. 'Kenapa nak belajar berenang?' Saya ada asthma, saya ada penyakit resdung. Macam2 lah. Ada pulak jawapannya : Doktor kata saya gemuk sangat. Dia suruh berenang!. Untuk student yg tak kurus ni, aku bertanya kembali. Kenapa tak gi jogging je? Tak larat nak bawak badan. Lagi pun jogging sakit lutut.
Selain dapat cure penyakit2 tertentu ia sebenarnya merupakan aktiviti@sukan yang paling selamat dan sihat sekali diamalkan. Sesuai untuk semua peringkat umur. Hatta orang tua sekali pun. Berenang merupakan satu2nya aktiviti yang dapat menggerakkan seluruh anggota badan berbanding sukan lain. Dari hujung jari, tangan, kepala, peha sampailah hujung jari. Semuanya bergerak. Dan yang bagusnya, ia tidak memberi sebarang impak kepada badan kita. Kenapa pulak? Sebab struktur air yang unik, menjadi medium penampung berat badan kita. Tidak seperti jogging@berlari yang memberi impak pada lutut dan pergelangan kaki.
Eh! Apa kene mengena dengan tajuk dan gambar di atas? Ooo..itu mukaddimah je. Aku timbulkan persoalan di atas bersebab. Sebabnya ada satu orang bila aku suruh belajar berenang, dia tak mahu. Kenapa? Tanyaku . 'Saya pernah belajar berenang! Konon2 nak kuruskan badan. Tapi bukannya kurus, makin gemuk adalah'. Katanya. Betul jugak!. Bila anda berenang, anda boleh jadi sihat dan anda juga boleh jadi semakin gemuk. Keputusannya anda pilih. Mana satu. Eh eh, kenapa bleh jadi camtu? Sebab : Bila berendam lama-lama, badan menjadi semakin sejuk. Jadi untuk 'counter' sejuk tu, badan kita akan membakar lebih banyak tenaga. Kalau ada lemak2 yang berlebihan tu, semuanya digunakan.
Bila naik kolam, perut menjadi lapar yang teramat sangat. Bagi yang tak tahan nafsu, terus melantak semahu2nya. Biasa makan 1 pinggan, lantak 2 pinggan. Tak ke gemuk gitu? Perbetulan persepsi. Berenang tidak menggemukkan. Tapi melantak gila selepas berenang tu yang menggemukkan.

0 comments: